duminică, 22 decembrie 2013

Povesti si calatorii din bucataria Lovegan(1) .... Meleaguri Mediteraneene

A venit vremea sa si povestim nitel despre cele ce stau in spate preparatelor din bucataria Lovegan pentru a putea atunci cand treceti pragul acestui loc sa aveti in voi ceea ce sta dincolo de numele si legaturile dintre preparate...

Azi am sa va vorbesc despre ceea ce in prima saptamana ati gustat in meniul Mediteranean:

Supa Hipatia 
Paste Al Fresco
Salata maroc

Mediterana e o zona de cultura veche si incarcata , o zona cu multe influente si confluente ceea ce m-a determinat sa aleg preparate care isi trag radacinile din tarile ce marginesc aceasta frumoasa si calatorita mare....Mediterana...ea cea care sta intre lumi si cea care uneste civilizatii atat de diferite, ea marea este calea si posibilitatea ca intre ele sa apara ceva nou si sa se poata influenta unele pe altele.



In Alexandria un act de sacrificiu in numele adevarului a fost infaptuit , pentru adevar inca odata cineva a murit...Aceasta femeie este cea careia i-am dedicat unul din preparatele din bucataria mea ...Hipatia . Inainte sa va vorbesc despre supa in sine am sa va spun ca aceasta floare a stiintei grecesti o neoplatonista a fost una dintre mintile stralucite ale Alexandriei, o femeie care a facut din intreaga sa viata o calatorie inspre si in slujba adevarului, pe langa matematica s-a ocupat de astronomie si de filosofie in Academia orasului...a fost ucisa de zelotii crestini( curios fapt cum a ajuns crestinismul ceea ce este astazi). Pentru a putea sa va apropiati mai mult de personaliatea si viata acestei femei va recomand si un film Agora

Am folosit cu aceasta personalitate in suflet ingrediente care vin din zona elena, conopida, odata ca apartine ca origine aceste zone si apoi pentru ca este o floare alba , o floare ce  prin foc trecuta va renaste in farfurie ca o supa , intr-un raport nou cu celelalte ingrediente putin morcov, patrunjel radacina si telina ....am ales sa o servesc invesmantata in alune rumenite cu usturoi rumen si rozmarin proasapt alaturi de un strop, doi de ulei aromat cu coaja de citrice.


Alaturi de o astfel de personalitate am ales sa aduc sufletul plin de muzica si viata al italienilor , ei, cei pentru care " il dolce far' niente " este la fel de vital precum apa, ei, cei care stiu sa traiasca din plin...o pizza , un pahar de vin , o femeie( sau un barbat caci nu vorbesc doar despre domni aici ), o portie de paste.....prospetimea este caracteristica lor....proaspeti si vii. M-am regasit mereu in acest fel al lor de a fi si intr-o buna masura ma simt de-al lor...am avut parte de trairile Romei si ale Florentei .....cu arta, cu frumosul ,cu dezinvoltura si deschiderea lor...asta m-a indemnat sa pun la un loc pastele Al fresco


Paste cu busuioc din grau dur peste care am venit cu un sos cremos din smantana de cocos, ciuperci proaspete, usturoi, busuioc, urechi de lemn , pesto , putina sare, putin ghimbir, pe care le-am incins la un loc pe foc potrivit atat cat e nevoie sa devina la un loc o oaza de prospetime....a la Italia....
Le-am vrut un preparat hranitor si proaspat....si asa a iesit.

Pentru a aduce un plus de savoare si de culoare acestor meleaguri am ales sa chem in ajutor Africa caci in Maroc mediterana se leaga si de acest continent si iata daca ceva m-a atras la Maroc e contrastul si calitatea culorilor acestei tari , maurii aprigi cu delicatele maini pictate cu henna......asta se intampla cand te decizi sa incerci salata Maroc:


Morcovul, sfecla si dovleacul taiate joulien vin la un loc sa sublinieze calitatea desertului intalnit cu marea , a necrutarii cu blandetea .....asta se regaseste si in dressingul acestei salate.....mierea s-a intalnit cu mustarul si cu coriandrul .....

Marea a legat filosofia si cunoasterea de prospetimea si vivacitatea vietii punand la un loc contrastele nu polar, ci complementar, nu antitetic ci sintetic.....pe marea involburata a bucatariei va carmuiesc pe taramuri Mediteraneene....

Corsar Alexandru Bugnariu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu